top of page

Wat ligt er in m'n winkelkar

Regelmatig krijg ik vragen over mijn koopgedrag. Op vlak van eten (kleren daar ga ik jullie niet mee lastig vallen). Wat koop je? Waar ga je naar de winkel? Wat ligt er in m'n winkelkarretje? Eet je nog vlees? Hoe zit het met vleesvervangers?

Eerst en vooral, ik eet nog vlees. Ik ben geen vegetariër. Genieten van een bbq kan ik ook nog, enkel niet met enorm veel vlees. Geef me 1 stuk vlees en enorm veel groenten (verse aardappelsla please!) en ik ben een blije appelbol (Ja, nog meer dan anders!).

Soms eet ik 7 dagen op 7 geen vlees. Gewoon omdat ik er geen zin in heb. Zelf koop ik het zelden, ik vind het ook teveel moeite om dit voor 1 persoon klaar te maken. Als ik bezoek heb, maak ik het wel klaar. Ja, dan durf ik gerust gehakt te gebruiken. Lasagne, pasta, ovenschotels... Ook kip maakt me blij. In een salade, gegrild, saté, ... Ik ben dus duidelijk geen vegetariër. Alles gewoon met mate, een 100g ongeveer per persoon is meer dan voldoende voor me. Why? Ik eet gewoon te graag groenten.

Waar ga ik naar de winkel? Ik heb niet echt 1 winkel waar ik alles koop. Ik doe regelmatig bestellingen bij Body & Fit voor mijn smartbars, shakes en muesli. Voor versproducten ga ik langst Colruyt, Albert Heyn, ...

Wat koop ik nu allemaal in de winkel? Veel vers fruit en groenten. Wat ik uitspaar met vlees dat besteed ik dan weer aan fruit. Blauwe bessen, frambozen, mango, passievruchten, kiwi's, bananen en appelsienen. Dat zijn m'n favorieten. Let op, ik kijk ook naar mijn uitgaven. Ik eet al mijn fruit netjes op en koop niet overdreven veel. Beter een keertje meer langst de winkel dan het te moeten weggooien!

Voor de rest koop ik ook amandelmelk, water, soja melk en room. Koeken? Af en toe, ik probeer er dan ook op te letten wat ik koop. Ik eet liever een smartbar van body & fit waar ik nog iets aan heb dan een caloriebommetje.

Ik kijk echt bewust naar de ingrediënten van een product. Wat zit er in? Niet enkel de kcal, ook de suikers en verzadigde vetten. Ok, zo duurt een uitstap naar de winkel net wat langer dan anders. Na een tijd leer je wel je producten kennen en weet je wat goed of slecht voor je is.

Even duidelijk maken; ook ik koop wel eens snoep, chocolade of chips. Enkel probeer ik hier ook op te letten. Zo zal ik eerder snoep van good stuff kopen, chocolade van love chock of tony's chocolonely, Chips dat in plantaardig vet is gebakken ipv dierlijk vet... Niet dat dit dan direct 'gezond' is, gewoon bewuster, milieuvriendelijker of toch net iets beter dan het gewone.

Ook deze producten zijn wat kostelijker, toch is het het overwegen waard. Je eet er minder van, je doet er langer mee en je haalt er meer voldoening uit. Ik spreek voor mijzelf weliswaar.

Frisdrank. Moeilijke discussie. Ik drink bijna nooit frisdrank. Niet enkel omdat er veel suikers in zitten, ook omdat er gas in zit. Daar kan mijn maag niet goed tegen. Ik ben eerder fan van Arizona, Cawston press, Spa fruit,... Ook hier zitten suikers in. Alleen net wat minder dan in een blikje cola. Ik drink dit zeker niet dagelijks, om de zoveel tijd drink ik dit eens. Mensen merken dikwijls al een verschil wanneer ze enkel nog maar frisdrank laten dat ze al snel enkele kilo's kwijtspelen en zich ook beter voelen.

Diepvries! Ik heb een grote diepvries. Zeker nu ik single ben is dit echt wel een pluspunt. Spaghettisaus maken? Dat kan ik niet voor 1 persoon. Ik heb graag veel verschillende verse groenten, ofwel eet ik dan voor de rest van de week deze saus of ik vries ze in. Hetzelfde voor soep en andere bereidingen. Ook heb ik altijd diepvriesgroenten en fruit in m'n vriezer zitten. Goed voor snel soep of smoothies te maken.

Nog een laatste tip voor je naar de winkel spurt! Maak een lijstje. Kijk wat je wil eten en zie dat je al je groenten kan klaarmaken. Heb je bananen gekocht en blijven ze liggen? Haal ze uit de schil en vries ze in. Perfect voor in een smoothie of zelf ijs van te maken.

Hoe doe jij het? Koop je gewoon waar je zin in hebt of maak je op voorhand een lijstje?


Social Media
  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • Instagram Clean Grey
  • Pinterest Clean Grey
RSS Feed
Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Er zijn nog geen tags.
bottom of page