top of page

Wat na 1 maand crossfit

Ik ben ongeveer 1 maand echt bezig met Crossfit. Tijd is voorbij gevlogen, daarom ook even deze blog om mijn bevindingen met jullie te delen. Over de positieve en negatieve zaken van de sport. Na 1 maand kan ik nu ook zeggen waar ik niet zo goed in ben ofwel welke spieren er nog niet zo goed ontwikkeld zijn.

Eerst en vooral had ik niet verwacht dat ik zo graag zou blijven gaan. Meestal heb ook ik last van het beginnersenthousiasme en vlakt het nadien af... tot je helemaal niet meer naar de sportschool gaat. Herkenbaar? Keep reading!

De eerste lessen was ik bang dat ik nooit zou kunnen volgen. Ergens ook logisch want als beginneling zit je op een ander niveau. Niemand staarde mij aan alsof ik weer de zoveelste was die kwam proberen. Niemand keek op mij neer als er een oefening mij absoluut niet lukte. Er kwamen zelfs mensen (geen trainers!) achteraf zeggen dat ik het goed had gedaan en dat het in de toekomst echt beter ging gaan. Dat je gewoon moest blijven volhouden. Ik ben misschien soms te optimistisch en ik geloof ook nog enorm in de aardigheid van de mens (naïef?), maar die motivatie is goud waard.

Aangezien de lessen niet goedkoop zijn gaf ik mijzelf een maand om het te proberen (ja ik leer uit mijn fouten om ineens een jaarbonnement te nemen en na 3 maand niet meer te gaan...) In deze maand zou ik gewoon naar mijn lichaam luisteren en zien of ik kan volgen. Ook ging ik kijken of de motivatie er nog steeds was na een maand, ga ik nog wel even graag of sleur ik me er gewoon naartoe.

Na een maand heb ik toch al wel wat WOD's gedaan. Die niet allemaal van een leien dakje gingen, wel heb ik nooit het gevoel gehad dat het op niets trok. Ok ik kan mij nog niets eens 1 keer optrekken (pijnlijke ontdekking) maar daar zijn oplossingen voor, nl. Ring rows. Elke keer mag ik mijn voeten net iets verder zetten zodat ik binnenkort mij wel kan optrekken, check hieronder het filmpje. Mijn trainers (ja we hebben er meerdere!) letten ook enorm op je techniek, niet zo van dat half werk. Je doet de oefening goed of je doet ze goed, veel andere keuze dan dat heb je niet. Soms dacht ik echt dat ik in het volgende rondje ging neervallen, dat ik na burpee nr 20 echt niet meer zou recht geraken. Trainers hebben daar een oog voor denk ik, ineens staan ze naast mij te roepen dat ik het kan, dat ik er bijna ben. En dat trekt je over de finish. Mij toch allezins.

Eerlijk gezegd kan ik nog zeker niet alle oefeningen tijdens de Crossfit trainingen. Meestal eindig ik het laatste tijdens een Amrap. Het klinkt een beetje triestig, toch lig ik er niet van wakker. Langzaamaan begint het ook vlotter te gaan, het zou ook een beetje gek zijn als ik al even sterk zou zijn als iemand die er al een jaartje sport. Amrap is eenvoudig weg As Many Rounds As Possible. Vul een circuit zo vaak als je kunt binnen een bepaald tijdsbestek . Bijvoorbeeld , 6 minuten AMRAP : 5 deadlifts , 10 pullups , 20 dubbele unders . Wanneer er 6 minuten voorbij zijn, tel je hoeveel rondes je deze oefeningen hebt gedaan. Lees: in 6 minuten alles geven. Ook al ben je al doodop van het uur ervoor, je gaat je grenzen verleggen. Oja, vergeet niet te tellen. Moeilijk om je in het begin daar ook op te concentreren.

Sommige zaken gaan ook altijd vlotter dan andere. Squats zijn voor mij nog altijd een struikelblok. Ik heb aan beide enkels mijn ligamenten gescheurd (vorig jaar en het jaar ervoor) en daardoor zijn mijn spieren niet meer zo soepel. Ik heb hier oefeningen voor gekregen en langzaam maar zeker beginnen ze vlotter (lees dieper naar beneden!) te gaan. Trainers weten dit ook, ze letten hierop en geven ook aan wanneer je een te zwaar gewicht hebt genomen. Nee dan ben ik niet zwak, dan zijn we realistisch. Geen stoer macho gedrag in deze club, bedankt hiervoor.

Touwtje springen ging me altijd redelijk goed af, enkel heb ik nooit op double unders geoefend... Tot nu toe lukt het me nog niet om vlotjes door te blijven springen. Simpelweg omdat ik telkens stop wanneer het de eerste keer gelukt is! Maar ik blijf ervoor gaan, de uitvoering doe ik dus al wel juist. Enkel nog blijven doorspringen is de boodschap, hoog genoeg springen. Laat dat nu net iets zijn dat niet altijd eenvoudig is met mijn ligamentjes. Lukt het bij jou ook niet zo goed? Women's Health heeft hier enkele goede tips voor! Deze week kunnen we ook ons gepersonaliseerd springtouw van RX ropes bestellen, extra motivatie om te trainen!

Oja, voor ik het vergeet. Er is ook nog een nadeel... Als je net als ik een bureaujob hebt en dus absoluut geen plekje eelt op je handen, verwacht je dan maar aan bleinen en eeltplekken binnen de kortste keren. Thrusters, pull ups, clean & jerks, ze maken van je mooie handjes een slachtveld. Tip: blijf eraf, haal ze niet open. You can thank me later.

Mijn conclusie over crossfit? Ik ben tevreden! Met plezier ga ik nog steeds een uurtje afzien, zo'n 3 keer in de week. Misschien ligt het aan mijn trainers? Of aan de mensen waar ik mee train? Of ligt het gewoon aan mij? Ik kan het niet met zekerheid zeggen... Momenteel heb ik me een abonnement van 3 maanden gegeven, wie weet blijf ik het toch niet volhouden. Nieuwsgierig waar ik train, ontdek het hier.

Tot binnenkort dan?

Social Media
  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • Instagram Clean Grey
  • Pinterest Clean Grey
RSS Feed
Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Er zijn nog geen tags.
bottom of page