top of page

Vakantie in de Provence

Route du soleil

De weg naar de zon! Half juli vertrok ik met enkele vrienden naar de Provence in Frankrijk. Wat een culinaire-sportieve-relax vakantie zou worden.

Ik was nog nooit in deze streek geweest des te meer keek ik uit naar alle specialiteiten van de streek. De mooie foto's die je overal ziet verschijnen van de lavendelvelden lieten me al zwaar aftellen tot we konden vertrekken.

Sinds ik klein ben ga ik al met m'n ouders kamperen. Maar sinds enkele jaren was het er niet meer van gekomen. Na een zoektocht van leuke campings in de buurt van Bédoin (je kent het wel, lekker last minute beginnen zoeken naar een slaapplaats)hadden we een kleine dorpscamping gevonden. Eentje met een klein zwembadje en vlakbij alles wat we nodig hadden!

Aperitief

In 1 2 3 stonden de tenten recht, alle stoeltjes buiten en konden we wat van onze rit bekomen aan het zwembad. Voor we het wisten nodigden de eigenaars ons al uit voor een aperitief in het dorp. Waar we zouden kunnen smullen van plaatselijke specialiteiten.

Heerlijk hoe gastvrij de mensen hier zijn en je mee willen laten genieten van al dat heerlijks dat op hun land groeit. Van zelfgemaakte pizza, smakelijke tapenades, homemade peren en appelsap, wijn, honing, fruit en zelfgemaakte thee. Over de thee ben ik wat meer in detail gegaan, lees er hier alles over!

M'n eerste bergtocht met de fiets

Qua culinair kon dit al tellen, ook voor het sportieve gedeelte hadden we hier voldoende keuze. Er was niets leuker om 's morgens bij zonsopgang te gaan lopen en nog te genieten van de frisse wind. Ook al was het vakantie ben ik hier toch meerdere keren gaan lopen. Wel altijd 's morgens omdat het in de namiddag te warm was voor me.

Ikzelf had me ook voorgenomen om hier voor de eerste keer met een koersfiets te rijden. Een vriend van me, een ervaren fietser (mountainbike en koersfiets) had een mooie route uitgestippeld die perfect voor me was. Een adembenemend mooie kloof, een canyon, een gorge. De steile vallei is uitgesleten door de rivier de Nesque. Kortom: dit is de Gorges de la Nesque.

De 16 kilometers van de Gorges de la Nesque waren een perfecte starter. Het hoogteverschil over die afstand is een kleine 500 meter, zeg maar een kleine 4 procent gemiddeld. Alle gelegenheid dus om je door de omgeving te laten overweldigen.

Ondertussen begin ik overtuigd te geraken van het wielrennen. In het begin was het voor me even wennen (zijn totaal andere spieren dan tijdens het lopen die je gebruikt) Toch was het fantastisch om ondertussen ook van al het moois rond je te genieten. Om ons heen lagen er talloze lavendelvelden en dit zorgde natuurlijke voor heerlijke geuren! Het was een ervaring om niet snel te vergeten.

Mont ventoux

We waren natuurlijk niet enkel voor de lavendelgeuren en de wijnen in de Provence. De Mont Ventoux, ofwel de kale berg lag daar ook. Een berg die voor de fietsers buiten categorie ligt. Dit wil zeggen dat deze steiler is dan de gemiddelde bergen.

Op 14 juli zijn we op de bergtop van het vuurwerk gaan genieten. Met de rit naar boven vertelde een vriend heel amusant hoeveel keer hij deze berg al had opgefietst. En dat hij het deze vakantie weer van plan was. Hij wou graag zijn tijd verbeteren.

Omdat we langzaam (en in het donker) rustig naar boven reden kreeg ik een beetje een overzicht van hoe de berg erbij lag. Dit zorgde ervoor dat ik de smaak te pakken kreeg. En voor ik het wist flapte ik eruit dat ik hem zou oplopen. Nu ja zo gezegd zo gedaan. Lees er hier alles over!

Hieronder nog enkele sfeerfoto's van een ongelooflijke mooie reis.

foto 3 (3)_edited.JPG

foto 1 (2)_edited.JPG

Social Media
  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • Instagram Clean Grey
  • Pinterest Clean Grey
RSS Feed
Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Er zijn nog geen tags.
bottom of page