top of page

Calorietjes tellen!

Hip hoi. Ik heb een nieuwe verslaving. MyFitnessPal.

Een applicatie die heel transparant weergeeft wat je die dag eet in calorieën maar ook in koolhydraten, eiwitten, suikers en vetten.

Hoe werkt het?

Eenvoudig, je kan de app downloaden op je gsm of je surft naar de website. Aanmelden en inloggen. Wanneer je ingelogd bent kan je een keuze maken. Wil je afvallen, bijkomen of je gewicht behouden? MyFitnessPal maakt aan de hand van verschillende keuzes een realistische berekening hoe je langzaam (en op een gezonde manier) kan afvallen/bijkomen.

Vanaf je alle gegevens ingegeven hebt krijg je een indicatie van hoeveel calorieën je op een dag mag opnemen. Het moeilijke gedeelte is dat je ook moet kijken dat je niet enkel koolhydraten inneemt. Ik ben nu 14 dagen bezig en ik moet toegeven dat een goede voorbereiding alles is. Denk op voorhand al na over wat je de komende dagen gaat eten. Voorkom ook de valkuilen zoals een enorme honger en grijpen naar een ongezonde snack.

Recepten

Het handige is ook dat je recepten kan toevoegen. Ik neem mijn fantastisch lekkere en gezonde bananencake als voorbeeld. Geef alle ingrediënten op en bereken in hoeveel stukken je het zal snijden. Aan de hand van deze berekening krijg je dan al je macro's te zien! Handig.

Daarvoor is foodpreppen ook een goede voorbereiding. Ik schrijf nu op voorhand op wanneer ik waar eet en probeer mijn dag er zo naar te plannen. Op dagen dat ik gewoon alles zelf kan klaarmaken bekijk ik ook dat er een evenwicht is tussen de verschillende maaltijden. De handigste tool die je in je keuken nodig hebt is een weegschaal, weeg alles af, steek het in een potje en je moet verder niet meer nadenken.

Natuurlijk eet ook ik nog zoetigheden. Milka oreo chocolade, dat is mijn grootste guilty pleasure. De app geeft in 1 oogopslag weer wat er allemaal in de reep zit. Zolang je dan niet teveel eet en binnen je kcal verbruik blijft is het goed, toch?

In de winkel

Sta je in de winkel en ben je niet zeker of het nog in je dagdagelijkse doel past? Geen nood! De app heeft een scanner. Scan de barcode, stel het gewicht in en je weet in 1 2 3 of je het nog mag eten. Dit heeft me al enkele keren geholpen om stil te staan bij een product en het netjes terug te leggen.

Sport

Voordeel met mijn Polar horloge is dat ik deze kan koppelen aan MyFitnessPal. Sport ik die dag? Dan komt dit calorie verbruik er automatisch bij te staan. Ook mijn stappen worden bijgehouden, zo weet ik perfect of ik iets extra mag eten of niet.

Waarvoor gebruik ik MyFitnessPal?

Ik gebruik het momenteel om af te vallen. Ik heb geen overgewicht. Wil vooral mijn vetpercentage naar beneden krijgen. Bewust worden wat ik best wanneer eet. Zo ben ik al van enkele zaken enorm geschrokken, waarvan je dacht dat het gezond was maar toch meer suikers in zitten dan je zou denken...

Ik ben benieuwd hoe lang ik het vooral ga volhouden, het is wel wat werk. Ben wel van de overtuiging dat het werkt!


Social Media
  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • Instagram Clean Grey
  • Pinterest Clean Grey
RSS Feed
Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Er zijn nog geen tags.
bottom of page